Gode råd og tips til Køreprøven

Kør som du har lært

Køreprøven er en test af dine praktiske færdigheder og din adfærd i trafikken. Din viden fra teoriundervisningen skal danne baggrund for dine handlinger når du kører.
Desværre yder de fleste af os kun ca. 80% af vores evner til køreprøven. Derfor skal du først og fremmest køre som du har lært af din kørelærer. Men det betyder også, at hvis du ikke føler dig rimelig sikker bør du tage en køretime eller to ekstra istedet for at tage chancen – det er dyrere at dumpe.
Her giver vi nogle generelle tips som kan give dig ro over dig selv, give dig overblik over trafikken og dermed gøre det nemmere for dig at køre bil. For at få mest ud af det, skal du afprøve disse tips i fælleskab med din kørelærer.

Skal du køre 100% fejlfrit for at bestå køreprøven?

Nej da. For at bestå køreprøven, skal du køre lovligt og sikkert men ikke nødvendigvis fejlfrit.
Når du har lavet en fejl (eller synes du har lavet en fejl), så glem det straks og fortsæt som om intet er sket. Lad være med at tænke over det og lad være med at tro at “nu er jeg dumpet”. Selv hvis den prøvesagkyndige bremser, skal du lade som ingenting. Der findes flere eksempler på, at den sagkyndige har bremset og eleven alligevel har bestået. Det kommer helt an på situationen og under prøven er du er ikke i stand til at vurdere det og skal heller ikke spilde din tid på det.

Højre – Venstre

Du skal til en køreprøve, ikke en højre-venstre prøve. Hvis du har svært ved at skelne mellem højre og venstre, skal du bare sige det til den sagkyndige, som så vil pege. Hvis du bliver bedt om at svinge til venstre i et kryds og kommer til at svinge til højre, så er det ikke det du dumper af, hvis bare du svinger rigtigt til højre.

Kør behageligt

Giv dig tid til at betjene bilen roligt og accelerere den op til den størst tilladte hastighed som er forsvarlig. Dvs. rolige præcise gearskift, rolig tilkobling, jævn nedbremsning og bløde ratdrejninger. Det giver et godt og sikkert indtryk og du undgår at gå i stå. Undgå at lave pludselige handlinger.

Udnyt de naturlige pauser

Udnyt pauserne i trafikken til din egen fordel. Når du alligevel holder stille for rødt eller triller i en kø, så brug tiden til at slappe lidt af, trække vejret dybt, lade skuldrene falde på plads, finde dig selv igen og se fremad i den retning du skal køre om lidt.
Når du standser for ubetinget vigepligt, så gør det samme imens du stille og roligt skifter til første gear og orienterer dig. Lad være med at skynde dig.

Hold afstand og gør det nemmere

Afstanden fremad og til siden er den frie plads du skal bruge til at kunne se langt frem og planlægge din kørsel. Mister du din afstand, så mister du din sikkerhed. Derfor, hold dine to sekunders afstand til dem der kører foran dig også hvis det er cyklister. Når der bremses forude, så brems med og bevar din afstand i meter til at starte med. Hold sideafstand så der er plads til at bildører kan åbnes. Kommer du tættere på, så sænk hastigheden og vær parat til at bremse.

Se langt frem og hold din bane

Den bane du kører i, er den bane andre har set at du kører i og forventer at du bliver ved med at køre i.
Se derfor altid så langt frem i din bane som muligt. Er der forhindringer forude, så orienter dig straks i sidespejlet for at se om du kan skifte bane – kan du det, så kig over skulderen og afdæk den blinde vinkel – sådan som du har lært det. Hvis du efter et kig i spejlet ikke mener at det er muligt at skifte bane, så brug blinklyset med det samme og vent på at de andre giver dig plads – men vær forberedt på at du skal bremse og evt. stoppe helt op med god afstand til forhindringen. Hvis du ikke har tid til at orientere dig eller det ikke bliver muligt at komme ud, så brems med det samme og stop med god afstand til forhindringen.

Problemer skal løses med det samme – Beslut dig straks

Ingen problemer løses af sig selv. Du skal aktivt løse dem.
Hvis en bil foran dig bremser eller blinker for at svinge, fodgægere går over vejen, modkørende kører ind i din bane osv., så orienter dig straks for at finde ud af om du kan ændre placering. Kan du ikke det (måske er der ikke tid til orientering), så begynd at bremse med det samme (så får du tid til f.eks. orientering).

Brug det du ser

Du behøver kun at se een ting, som du skal standse for.
Hvis du f.eks. skal svinge til højre i et kryds og ser fodgængere (eller cyklister i sidespejlet) som du skal standse for, så stands. Undgå at stresse dig selv ved at kigge efter alt muligt andet du også skal standse for, når du allerede har besluttet dig for at standse. Brug istedet tiden på at standse det rigtige sted, skifte til første gear, være særlig opmærksom på lyssignalet og lav korte kig efter cyklister og fodgængere. Husk at orientere dig over skulderen inden du svinger.

Flere svingbaner

Hvis du skal svinge i et kryds med to svingbaner, så skal du som udgangspunkt vælge banen længst til højre. Hvis du havner i banen til venstre (uanset om det er rigtigt eller forkert), så hold din bane igennem hele svinget og indtil du er oppe i fart igen. Derefter kan du skifte til bane et.

Jeg gik i stå!

Det overrasker altid. Men det sker for alle engang imellem. Hvis du går i stå, så start bilen, sæt i første gear og se dig for – gør det med det samme, men lad være med at stresse.
Man kan dumpe af at gå i stå, men det kommer helt an på situationen og hvordan du kommer videre. Koncentrer dig og få ro og overblik igen.